W dzisiejszym świecie zdominowanym przez różnorodne formy agresji i przemocy oraz nieustanną pogoń za dobrami materialnymi, starożytne idee olimpijskie stają się coraz bardziej aktualne. Znaczenie nadania szkole imienia „POLSKICH OLIMPIJCZYKÓW” w procesie wychowawczym szkoły
W dzisiejszym świecie zdominowanym przez różnorodne formy agresji i przemocy oraz nieustanną pogoń za dobrami materialnymi, starożytne idee olimpijskie stają się coraz bardziej aktualne.
Edukacja olimpijska opiera się w znacznej mierze na pięknej zasadzie czystej gry, czyli fair play, która powinna być uznawana nie tylko na arenach olimpijskich zmagań sportowych młodych ludzi, ale również w codziennym życiu każdego człowieka.
Wspólne działania nauczycieli, rodziców i przyjaciół szkoły dać mogą szkole wielką szansę na promowanie idei olimpijskiej wśród swoich wychowanków.
MOTTEM szkoły mogą być słowa szwedzkiego polityka-Hammarskjolda / sekretarz generalny ONZ w latach 1953-61 ,laureat pokojowej nagrody Nobla w 1961r./
„Tylko ten , kto wzrokiem sięga daleko, znajduje właściwą drogę”
Podstawowymi wartościami akcentowanymi w pracy szkoły winny być : • Postępować fair play w życiu i w sporcie • Skutecznie opanowywać własną wolę i uczucia /porażka-zwycięstwo/ • Dążyć do wyższych celów • Osiągnąć wartość dobrego człowieka : prawość, prawdomówność, uczciwość, wiara w zwycięstwo i poszanowanie godności przeciwnika-partnera. • Mieć szacunek wobec uniwersalnych zasad etycznych • Działać ze zrozumieniem i tolerancją
Działalność szkoły związana z problematyką olimpijską polegałaby na stwarzaniu uczniom możliwości do uczestniczenia w różnych formach aktywności fizycznej, od gier i zabaw do sportu szkolnego w duchu idei fair play, która przyświecać winna rywalizacji w organizowanych imprezach sportowych. Należy przez to zwrócić młodzieży uwagę na fakt, że wszyscy uczestnicy zawodów sportowych, turniejów, rozgrywek są ich zwycięzcami , w myśl hasła :
„Jeśli stanąłeś na starcie , to już zwyciężyłeś – choćbyś był ostatni ’’
Dobry sportowiec winien być wzorem do naśladowania-żywym przykładem , dlatego zapraszani byliby oni do szkoły na spotkania z młodzieżą i środowiskiem lokalnym. Organizacja spotkań z olimpijczykami ma wyzwolić wśród uczniów stawianie sobie celów i dążenie do ich realizacji , natomiast spotkania z paraolimpijczykami mają integrować z niepełnosprawnymi ,uczyć wrażliwości i zrozumienia. Nie bez znaczenia jest przekazywanie młodzieży , wiadomości związanych z historią olimpiad, z ideą olimpijską, z polskimi olimpijczykami. Służyć temu winna organizacja wycieczek krajowych i zagranicznych na których ,uczniowie mieliby żywe lekcje historii i geografii, wpływałyby one też mobilizująco na naukę języka angielskiego.
Celem pracy wychowawczej byłoby również kształtowanie prawidłowej postawy kibica oraz czerpanie radości z zabawy, poprzez uczestniczenie w różnego rodzaju zawodach sportowych w roli kibica młodzież uczy się właściwego kibicowania, podczas którego obserwuje rywalizację sportową mającą duży wpływ na kształtowanie osobowości młodego człowieka, na jego ambicję .
Dzień 2 kwietnia jest dniem w którym obchodzone jest święto Patrona szkoły w szkołach noszących imię „ Polskich Olimpijczyków” a miesiąc kwiecień przeznaczony na organizację konkursów o tematyce olimpijskiej.
Myślę , że wychowanie olimpijskie zwiększa szansę na samorealizację uczniów, rozbudza potrzebę własnego doskonalenia się, pogłębia wiedzę o świecie i człowieku. Kształci pozytywne wartości, które mogą stać się sposobem na życie, i to nie tylko dla sportowców, ale także dla każdego człowieka
Opracował mgr Krzysztof Augustyniak |